Etiketter

onsdag 7 juni 2017


Varför finns jag till?

Hur jorden skapades kan ingen säga. Men beroende på vad eller vem man tror på tror alla olika. Jag tror att jag finns till för att jag kan bidra till denna värld på ett sätt som den behöver. Att alla människor finns här av en anledning. Jag tror att världen behöver alla sorts människor för att ha en jord som är balanserad. Det jag kommer att åstadkomma genom hela min livstid bidrar på något sätt till allas vardag. Trots att jag bara är en liten människa som om man tänker på hur många människor som finns på jorden nästan ingen känner till kan ändå jag förändra denna jord utan att jag och alla andra vet om det. Jag tror också att vi människor fick både bra och dåliga sidor av en anledning.
Varför drabbas jag av sjukdomar och olyckor?
Jag tror att jag drabbas av sjukdomar och olyckor på grund av slumpen och karma. Men jag tror också att några av de olyckor som händer är för att det måste finnas en sorts balans mellan de levande och de döda. Men att det är slumpen som avgör vem som kommer drabbas. Men jag tror att om man har varit en väldigt snäll och god person kan man skonas från en olycka som egentigen annars hade hänt. Men om man har varit elak och mindre god kan en hemsk olycka hända fast det egentligen inte hade hänt. Fast jag tror också att med vissa saker spelar varken slumpen eller karma någon roll. Ibland kan man helt enkelt bara ha otur.

Vad händer efter döden?
Det finns såklart ingen som kan säga exakt vad som händer efter döden. Vad man tror kan vara olika från person till person men jag tror att man antingen återuppföds eller hamnar hos den gud man tror på.
Vem bestämmer över mitt liv?
Jag tror att jag bestämmer över mitt liv för stunden, men att vad jag än gör ändå kommer hamna på samma plats i slutändan. Så att vilka vägar jag än väljer kommer ändå leda till samma mål.
Finns det en högre makt i universum?
Inom alla religioner säger de att det finns högre makt i universum. De har en eller flera gudar de tror på. Jag tror att det kanske finns högre makt i universum. Om det finns så tror jag inte att det är en person eller en gud som har den här makten. Jag tror mer att det i så fall är någon sorts ”osynlig kraft” eller någonting som sätter saker i rörelse. Som håller balanden mellan de levande och de döda, som står bakom all karma och som har hand om en efter man har dött. Eller att det är naturen själv som skapar balansen och håller allt på sin plats på jorden.
Vilka likheter finns mellan de olika skapelseberättelserna? (Be om häfte av mig).
En likhet som jag ser är att i alla skapelseberättelser är att världen är skapad av en eller flera gudar. Guden eller gudarna skapade stegvis jorden och skapade sedan en kvinna och en man. Sen har judendomen, kristendomen och islam samma skapelseberättelse. Inom alla skapelseberättelser skapade guden jorden och människorna stegvis och alla ville att människorna skulle styra vår planet.

Vilka skillnader?
Enligt judendomen, kristendomen och islam är det bara en gud som skapat jorden och människorna men i den hinduistiska skapelseberättelsen är det två gudar som skapat oss. Buddhisterna säger att världen alltid har funnits fast i olika skepnader, vilket skiljer sig från de andra. Buddhisternas säger också att kraften i karman hos de varelser som befolkat det utplånade universum kan inte upphöra att verka. Jag tycker att buddhistens skapelseberättelse skiljer sig mest från de andra. Den är ganska svår att förstå och fokuserar mycket mer på karma än de andra skapelseberättelserna.
Vad är människans roll på jorden enligt skapelseberättelserna? Vad tror du själv?
Människans roll på jorden enligt skapelseberättelserna är att människorna ska råda över guds skapelse. En eller flera gudar skapade jorden och satte dit människorna för att styra över den. Jag tror som skapelseberättelserna säger. Att fast att vi inte ska råda över någon guds skapelse utan över någonting annat som skapat jorden.
Ser du någon skillnad eller likhet mellan de religiösa skapelseberättelserna och den naturvetenskapliga?
Jag ser flest skillnader tycker jag. I den naturvetenskapliga skapelseberättelsen har både jorden och vi människor utvecklats väldigt mycket under en väldigt lång tid. I de religiösa skapelseberättelserna är vi människor redan färdigutvecklade och var en av de första levande varelserna på jorden. Jorden såg också ut ungefär som den gör idag och gick inte igen en lång process av utvecklig och förändringar som den har gjort enligt den naturvetenskapliga skapelseberättelsen. De religiösa skapelseberättelserna tror alltså att det är en gud som har skapat oss människor och jorden medan naturvetenskapliga tror att det är naturen som själv utvecklats och skapat oss.

Hur tänker du just nu att du vill leva för att ditt liv ska kännas meningsfullt?
Jag vill fylla varje dag med både saker och personer som jag älskar. Om man lever i nuet tror jag man kan fylla vardagen med lite roligare och mer meningsfulla saker. Dagen imorgon kommer ändå, men dagen idag kan du aldrig få tillbaka eller leva igen.

Vad gör dig glad och lycklig?
Jag blir väldigt glad när jag klarar någonting jag länge velat klara och försökt, när jag spenderar tid med mina kompisar eller när jag dansar.
Vad betyder fatalism och predestination?
Fatalism betyder att man tror på ödet och predestination betyder att man tror att allting är förutbestämt.

Tänk om allt är förutbestämt, vad skulle du tycka om det?
Jag tycker inte det hade varit så roligt. Då skulle oavsett vad jag gör inte ändra någonting i mitt liv. Om allting var förutbestämt skulle livet kännas meningslöst för jag skulle i slutändan hamna på samma plats vad jag än gör.

Tänk om allt bara händer av en slump? Vad skulle du tycka om det?
Jag tycker att det skulle vara både bra och dåligt. Det hade varit bra för att man då har möjlighet att ändra på sitt egna liv. Man kan vara säker på att ens fria vilja verkligen är fri och man kan jobba sig till fördelar. Men jag hade också tyckt att det var dåligt eftersom dåliga saker kan hända vem som helt. Även om man bara hade varit snäll och en väldigt god människa kan man råka ut för en hemsk olycka.
Varför tror du det finns ont i världen? Vad säger världsreligionerna om ont och gott?
Jag tror att det finns ont i världen eftersom det goda finns. Om alla människor skulle vara goda tror jag faktiskt inte att världen skulle fungera. Jag tror att det måste finnas en sorts balans mellan det onda och det goda. Världsreligionerna säger att man ska vara snäll mot andra och inte elak och dum. Om man varit snäll får man det bra efter döden men om man inte varit snäll får man det sämre.
Vad är Teodicéproblemet?
Teodicéproblemet handlar om att Gud är allsmäktig och god så hur kan ondska sjukdomar och lidande existera? Gud både vill och kan göra gott men låter ändå de dåligt som finns i världen idag existera.

Vad tror du händer efter döden?
Jag tror precis som buddhisterna och hinduismerna, att man återuppföds.  Jag tror att det är karma som bestämmer vad man ska återuppfödas till. Om man har gjort bra saker i sitt liv och varit snäll mot andra kan man återuppfödas till en ny människa. Men om man har varit elak och skadat andra människor återuppföds man till t.ex. ett djur eller en insekt. Eller så tror jag att man återförenas med den gud man tror på. Inom kristendomen, judendomen och islam tror man att man antingen hamnar i himlen eller i helvetet. Men jag tror att om gud existerar så skulle han inte skicka någon till helvetet. Gud ska vara god och snäll så det känns inte som om han skulle skicka någon till ett brinnande hemskt helvete. Om man känner att man inte riktigt är klar med sitt liv och inte känner sig redo att dö kan ens ande leva vidare medan kroppen dör.
Vad är synen på livet och döden i de olika religionerna?
Hinduismen och Buddhismen tror på återfödelse efter att man har dött. De säger att om man har varit en snäll och god människa återföds man till någonting bra men om man har varit elak återföds man till någonting dåligt. Inom kristendomen, judendomen och islam tror man att om man varit en god människa hamnar man i himlen men om man har varit en dålig människa hamnar man i helvetet.
Har vi många möjligheter att påverka vårt liv?
Jag tror att vi har möjlighet att påverka vårt eget liv. Jobbar man hårt kommer det ge igen i slutändan och jobbar man mindre bra kommer det också ge igen i slutändan.
Nämn några personer som du uppfattar som betydelsefulla i olika religioner och varför?
Jag tycker att den guden som är mest betydelsefull i de olika religionerna är gud. Eftersom gud är den enda guden som judendomen, islam och kristendomen tror på. i buddhismen tror jag att Buddha är den mest betydelsefulla personen eftersom hela religioner härstammar från honom. Jesus tycker jag uppfattas väldigt betydelsefull eftersom vi har högtider vi firar för att hedra honom. Det sägs att Salomo byggde det heliga templet i Jerusalem vilket är väldigt viktigt för bl. a Judendomen, så han verkar också vara väldigt betydelsefull.
Hur tror du att din framtid kommer se ut? (Familj, gymnasium, yrke, bostad…)
I nuläget tror och hoppas jag att min framtid kommer bli ganska ljus. Jag vill gärna gå ett gymnasium med dans som spets eller samhällslinjen. Jag kommer förmodligen ha en bra och lycklig familj och bo i ett ganska stort hus. Jag vill gärna jobba inom dans eller bli åklagare.

Vilka är de tio budorden? Vilka tycker du bäst om/minst om?
1.      Du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig.

2.      Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.


3.      Tänk på vilodagen så att du helgar den.

4.      Hedra din fader och din moder för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land.


5.      Du skall inte dräpa.

6.      Du skall inte begå äktenskapsbrott.


7.      Du skall inte stjäla.

8.      Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.


9.      Du skall inte ha begärelse till din nästas hus.

10.  Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänarinna, ej heller till något annat som tillhör din nästa.


De budordet jag tycker har mest vett i det är ”du ska inte dräpa”. Att döda någon är alltid fel.
Jag tycker minst om ”du ska inga andra gudar hava vid sidan av mig”. Jag tycker man ska få vara kristen men ändå tro på en annan gud. Jag tycker valet av vilka eller vilken gud man tror på ska vara fritt.


Är det fel att ljuga? Varför, varför inte?
Jag tycker att det är fel att ljuga eller undanhålla sanningen. Om en annan människa får reda på att man har ljugit kan den tappa tillit till den personen. Att ljuga kan på många sätt såra en annan människa. Men det finns någonting man brukar kalla för en vit lögn. En vit lögn är en lögn som påverkar en människa på ett mer positivt sätt. Små vita lögner tycker jag kan vara okej ibland men om det handlar om större eller mer allvarliga saker tycker jag inte man borde använda någon slags lögn överhuvudtaget.

Vad betyder monoteism, polyteism, panteism och ateism?
Monoteism betyder att man bara tror på en gud. De som tillhör religionerna judendomen, kristendomen och islam är monoteismer eftersom de bara tror att det finns en gud och inte flera.
Polyteism betyder att man tror på mer än en gud. Hinduismer är polyteismer, exempel på hinduistiska gudar är Shiva och Kali.
Panteism betyder att man tror att gud finns överallt. Till skillnad från de västerländskta kristna som tror att gud finns i himlen medan vi människor finns på jorden. Panteister tror att en människa kan möta gud nästan var som helst. T.ex. i ett heligt träd eller i en flod och att allt har en sorts gudomlig kraft. De tror att allting har en egen själ med egna tankar och känslor. De kan tro att t.ex. en sten eller en bok är besjälad. Jag tror däremot inte som panteisterna. Det känns lite konstigt att t.ex. ett bord kan ha egna tankar.
Ateism betyder att man inte tror på någon gud alls. Man kan ha många anledningar till att inte tro på en gud. T.ex. kan man tycka att det finns nog med bevis för att gud inte kan existera.
Vad är new age?
New age betyder att man tro på t.ex. änglar, älvor, troll osv.  New age är ingen religion. Jag tror inte på new age däremot.
Vad är astrologi, nummerologi och kinesisk astrologi? Ge något exempel.
Astrologi syftar till att finna samband mellan händelser och placeringar bland himlakropparna. De som tror på astrologi tror att våra liv kan speglas fysiskt av himlakropparnas lägen. Ett horoskop berättar med hjälp av planeterna vad som kommer hända den närmaste tiden. De tror att man me hjälp av planeterna eller ett horoskop kan se in i framtiden.
Nummerologi betyder att man tror att olika siffror kan vara heliga eller ha en betydelse. Vissa tror att 666 är numret för djävulen. Nummer 1 symboliserar något nytt, ny början och nummer 5 symboliserar omvandling och förändring.
Den kinesiska astrologin är ganska likadan som den västerlänska astrologin. Men den kinesiska använder sig av måncykeln istället för planeternas rörelse. Varje måncykel består av tolv månader plus en extra månad var trettonde cykel. Det är därför det kinesiska nyåret aldrig infaller på samma dag. I Sverige är vi mer van vid den västerlänska astrologin. I den finns stjärntecken som Vattumannen och fiskarna men kinesernas stjärntecken skiljer sig. Exempel på stjärntecken de har är ormen och geten.



Till skillnad från den västerländska astrologin, som bygger på solens och stjärnornas rörelse, använder sig kineserna av måncykeln. Varje måncykel består av tolv månader, plus en extra månad var trettonde cykel, vilket innebär att det kinesiska nyåret aldrig infaller på samma dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar