Etiketter

onsdag 7 juni 2017

            

  

Idag använder vi tetra pak i princip varje dag. Jag använder både mjölkpaket och yoghurtpaket varje morgon.
De som står bakom denna geniala uppfinning är två män som heter Ruben Rausing och Erik Wallenberg.
Enligt www.svd.se var det bara Ruben som var uppfinnaren av tetra paket. Men jag valde att söka fakta från andra hemsidor också, och fick då veta med hjälp av http://www.tekniskamuseet.se/ att Ruben inte var den enda personen bakom Tetra paket. Med hjälp av www.prv.se och http://www.dahlstiernska.se/ fick jag bekräftelsen att Erik Wallenberg också står bakom. Den källa jag uppfattade som mest trovärdig var http://www.tekniskamuseet.se/ så jag hämtade mestadels av den fakta jag samlat därifrån.
Ruben föddes nära Helsingborg i Sverige år 1895 och dog 1983. Erik föddes i sala 1915 och dog 1999. År 1929 grundade Ruben och en man som hette Erik Åkerlund ett förpackningsföretag som hette Åkerlund & Rausing. Deras första produkter var påsar som innehöll socker eller mjöl. Påsarna rymde 2 kilo. jag antar att de hade så stora förpackningar eftersom det gick åt mindre material då, men jag tycker det hade underlättat för kunden om förpackningarna var mindre. Efter ett tag blev Ruben ensam ägare av företaget och det var då han började fundera på att utveckla hans förpackningar. I Sverige såldes mjölken fortfarande i lösvikt. Ruben ville att alla produkter redan skulle vara färdigpackade i framtiden.
Han ville skapa en billig engångsförpackning för mjölk gjord av papper som inte skulle läcka. Det skulle heller inte gå åt mycket material vid tillverkningen.
Erik Wallenberg var då en ung laboratorieassistent som sedan tog över företaget när hans chef var kallad till kriget. När Wallenberg satt hemma sjuk en dag kom han på hur han skulle skapa tetra paket efter mallen Ruben hade skapat. Av bara ett enda pappersstycke skapade han en pyramidformad liten förpackning han fyllde med mjölk. Precis som Ruben ville var den billig, lätt att skapa och snål på material. När Rausing såg Wallenbergs design på tetra paket blev han väldigt imponerad och tog patent samma år. Men det var bara Rubens namn som var underskriviet och inte Wallenbergs.
Ruben blev åter chef och bytte namn på företaget till Tetra Pak år 1950. Efter det såldes förpackningarna i över 57 länder och Ruben blev en av Sveriges rikaste män. Men Erik Wallenberg fick bara några tusenlappar. När jag hör det blir jag nästan lite irriterad.
Jag tycker att Ruben egentligen bara utförde 50 % av arbetet men blev känd som ensam uppfinnare av Tetra Paket endast eftersom han bara skrev sitt eget namn på patentansökan. Det tog flera år innan Erik Wallenberg fick erkännande för uppfinningen. Då fick han ingenjörsvetenskapsakademiens stora guldmedalj.
Vad Ruben gjorde tycker jag var en väldigt självisk handling. Vem som helst kan komma på en bra idé men det svåra är att skapa produkten utifrån de krav man har. Jag tycker att Eriks 50 % av arbetet var den svårare delen och därför förtjänar mer beröm än Ruben. Det är också konstigt att Ruben inte lyfte fram Erik efter han hade blivit känd, utan behöll titeln som ensam uppfinnare. Det känns som om Erik uppmärksammades ännu mer efter han hade dött. Vilket är tråkigt för att han själv inte kan se vilken uppskattning han på senare tid fått.
Som jag tidigare skrev använder vi idag tetra paket nästan varje dag. Men tetra paket vi använder idag ser lite annorlunda ut jämfört med Wallenbergs och Rausings paket. Nu har tetra paket en mer rektangulär form men är fortfarande baserat på deras design och idé.
Jag tycker att tetra paket har underlättat för människan. Tidigare behövde människan släpa på en tung bleckflaska som de fyllde mjölken i. I butiken förvarade de mjölken i stora stålmjölkflaskor och det krävdes arbetskraft där hela dagen. Idag behövs det inte lika många som arbetar med mjölken och eftersom det bara är små paket behöver de inte arbeta lika mycket fysiskt. Den som köper mjölken behöver inte heller anstränga sig lika mycket. Man behöver inte bära allting på en gång och eftersom paketet väger mindre än bleckflaskan blir det också lättare. Tetra paket har gjort vardagen lite enklare får både säljarna och köparna.
Idag är tetra paket och väldigt miljövänligt. Tetra pakets miljöarbete handlar idag om dessa frågor:
·         Vilka råvaror använder vi?
·         Vilken miljöpåverkan har våra produkter under sin livstid?
·         Vad händer med våra förpackningar när de är tömda?

Jag tycker det är en bra metod att utgå efter frågor. Jag tror att man då lägger mer tankar på miljön än man gör annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar