Etiketter

onsdag 7 juni 2017

   Jämförelse Kristendomen och Jehovas vittnen

En viktig detalj jag vill börja med att lyfta är att Jehovas vittnen är en inriktning inom kristendomen. Trots att de räknas in i samma religion finns det nästan häpnadsväckande stora skillnader mellan dem, men även många likheter. I kristendomen är gud, Jesus och den helige anden huvudpersonerna. Kristna anser att det är gud som visar sig i alla dessa former. Det kallas för treenigheten. Jehovas vittnen tror inte på den, de tror och ber endast till gud. De ser fortfarande Jesus som Guds son men inte som allsmäktige. Jesus är deras ultimata förebild, men inte någon de tillägnar deras böner till. Inom kristendomen ber man till alla tre.
En av de enligt mig största skillnaderna mellan dem är att Kristendomens grundare brukar man oftast säga är Jesus. Men enligt mig får vi inte glömma hans trogna lärjungar som efter Jesus död blev apostlar och fortsatte sprida hans ord och lära. Utan dem tror jag inte kristendomen skulle existera idag. Man kan inte exakt säga när kristendomen bildades men det starkaste riktmärke vi har är Jesus födelse vilket ägde rum år 0. Jehovas vittnen är inte grundat efter Jesus. Det var istället en man som hette Charles Russel som grundade rörelsen under år 1870. Han försökte genom att läsa bibeln förutspå när Jesus skulle återvända till jorden.
Kristendomen har ursprungligen växt fram från judendomen. Judarna väntade på Messias. Messias skulle vara en härskare sänd av Gud. Messias skulle inte vara gudomlig, utan en helt vanlig människa. De som ansåg att Jesus var messias bildade Kristendomen och de som ansåg att messias inte hade kommit än stannade kvar i Judendomen. Själv tycker jag att Jesus hade alla förutsättningar för att vara Messias. Jag tycker hans syn på livet var annorlunda på ett omsorgsfullt och bra sätt. Hade jag levt under den tidsepoken och varit med i rörelsen judendomen hade jag förmodligen bytt religion vid skapelsen av kristendomen.
Kristendomens centrala budskap och tankar går att tolka och uppfattas olika från person till person, vilket är tillåtet inom kristendomen. Jag tror att en balans mellan gamla och nya testamentet tillsammans bildar ett budskap bra att följa. Inom Jehovas vittnen är de centrala tankarna ganska fastställa och ger inte mycket plats för egen tolkning eller tankar. Deras grundtankar bygger på att man ska ära Jehova som är bibelns Gud och skapare av allt. Man ska sprida bibelns lära och vara stolt över ens kristna tro. Kristendomens yttersta grundregler kan dock sammanfattas i de tio budorden. Exempel på budord är ”du skall inga andra gudar hava vid sidan av mig” och ”du skall inte dräpa”. Man ska även leva efter trosbekännelsen som är en sammanfattning av bibelns lära.
Jehovas vittnen har inga symboler inom rörelsen, till skillnad från kristendomen. Den symbol som starkast symboliserar kristendomen är korset. Den står för Jesus uppspikning och upphängning. Jehovas vittnen anser att Jesus inte dog på ett kors utan på en enkel påle.
Jesus sa till sina lärjungar ”av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes”. Jehovas vittnen anser att den meningen säger att osjälvisk kärlek skulle vara ett tecken på hans sanna efterföljare, inte en symbol. Därför finns det inga symboler inom rörelsen
Jag fick möjligheten att prata med en medlem av Jehovas vittnen. När jag frågade honom angående symboler inom deras rörelse svarade han ”nej vi har inga symboler, det står inte i bibeln så varför skulle vi ha det?” Då förstod jag verkligen hur stor betydelse bibeln har för dem. Allt de tror på står nedskrivet i bibeln, vilket fick mig att reagera. Hur kan de egentligen vara helt säkra på att allt som står i bibeln är ord sagda av Jesus eller gud? De kan omöjligt veta vems ord det egentligen är de följer.
Jehovas vittnens tolkning av bibeln är mer bokstavlig än den är i Kristendomen.
Vissa riter som finns i kristendomen finns även i Jehovas vittnen. Dopet är ett sådant exempel. Innebörden och utförandet är dock olika. Inom kristendomen döps man oftast som barn. Protestantiska, katolska och ortodoxa kyrkan är andra inriktningar inom kristendomen. I de protestantiska och katolska kyrkorna häller en präst vatten över barnets huvud. I den ortodoxa doppas barnet i vattnet. Inom Jehovas vittnen döper man endast vuxna som anses mogna nog för att gå med i samfundet.
Julafton är en väldigt stor högtid inom kristendomen som firas till minne av Jesus födelse. Jehovas vittnen väljer att avstå från detta firande. Vissa kristna har blivit arga på detta och anser att anledningen till det är att de inte tror på Jesus. Men så är inte fallet. Det finns flera anledningar till varför de inte firar jul. Jehovas vittnen anser att Jesus till hans lärjungar sa att de endast skulle fira hans död och inte hans födelse. Det var vid 300-talets mitt kristna i Rom började fira Jesus födelse. Traditionen spreds snabbt och idag är julafton en högtid som firas över hela världen. Det finns heller inga bevis för att Jesus föddes den 25 december, i bibeln nämns aldrig hans födelsedatum, därför avstår de från firandet.
Jehovas vittnens syn på döden skiljer sig ifrån både kristendomens och de flesta andra religioners. De flesta religioners läror har en gemensam grundtanke. När den fysiska kroppen dör lever någonting hos oss fortfarande vidare. Jehovas vittnen går efter bibelns lära. I bibeln står det att när en människa dör upphör han eller hon att existera. Döden är motsatsen till livet. Vi har ingen odödlig själ eller ande. Jehovas vittnen brukar förklara döden som en djup sömn utan drömmar som man inte vaknar upp ur.
De kristnas syn på döden innefattar himlen och helvetet. Har man varit en troende godhjärtad människa hamnar man i himlen. Har under sin livstid syndat eller är icke troende hamnar man i dödsriket. Detta är någonting som Jehovas vittnen gärna kritiserar. De anser att gud aldrig skulle kunna plåga någon i ett helvete. Hur illa man än har bettet sig skulle han aldrig låta någon plågas under hans makt. Jag tycker dock att kristendomens syn på döden har förändrats en aning under den senaste tiden. Det var främst tidigare himlen och helvetet var vad alla trodde på. Numera tolkar man mer vad som står i bibeln. Där står det på olika ställen att man efter sin död ska möta gud ansikte mot ansikte. Eftersom Gud har gett oss livet kommer han även till oss när vi dör. Kristna tror att det är ett sätt att komma hem igen. I trosbekännelsen står det att kristna ska tro på ”syndernas förlåtelse, kroppens uppståndelse och det eviga livet. Med kroppens uppståndelse menas det att hela människan uppstår, inte bara själen. Denna kropp är annorlunda, friskare och bättre. Det är en himmels kropp som inte behöver dö en gång till och inte kan skadas. Jag tror att synen på döden får medlemmarna i kristendomen att må bättre till skillnad från medlemmarna i Jehovas vittnen. Tror man att allting tar slut efter stunden hjärtat slutar slå tycker jag låter lite deprimerande. Det känns sorligt och får mig att se på livet ifrån ett annat perspektiv där det känns meningslöst. Men att sträva mot tanken att allt inte tar slut tror jag får de flesta människor att må bättre. Rädsla för att dö är det ganska många som har. Jag tror att denna rädsla förstärks inom Jehovas vittnen medan den sänks inom kristendomen.
Kristendomen är världens största religion med idag omkring 2,2 miljarder medlemmar. Jehovas vittnen har en aning mindre med en siffra som ligger på ungefär 8,1 miljoner medlemmar. Båda är utspridda över hela världen.
Kristendomens heliga plats heter kyrka och Jehovas vittnens kallas rikets sal
Både kristendomen och Jehovas vittnen har bibeln som helig skrift. Skillnaden är att Jehovas vittnen hade under många år använt olika bibelöversättningar. Då en av deras grundtankar i rörelsen är ”strävan efter korrekt kunskap” ansåg Jehovas vittnen att de behövde en ny översättning som kunde hjälpa människor att få ”korrekt kunskap om sanningen”. Vilket de anser är guds vilja. 1950 utgavs första delen av deras översättning som heter ”nya världens översättning”. Sedan dess har den noggrant blivit översatt till över 120 språk.
Mina källor:
Jehovas vittnens hemsida
SO-rummet
Pratat med ett Jehovas vittne
Läst en bok utgiven av Jehovas vittnen
Min egna kunskap om Kristendomen


Jag fick vara lite kritisk då jag läste på Jehovas vittnens egen hemsida. De har utformat hemsidan på så sätt att rörelsen ska låta som det absolut bästa i hela världen. Samma sak när jag pratade med ett Jehovas vittne. När jag pratade med honom upplevde jag det som att han ödslade mer tid på att prata ner de andra religionerna, speciellt kristendomen. Jag hade fått ett bättre intryck av honom om han istället pratade om fördelarna med rörelsen Jehovas vittnen.

8 kommentarer:

  1. Tack Paulina! Nu förstår jag skillnaden lite bättre iallafall.

    SvaraRadera
  2. Tack. Bra beskrivning . Rörelsen JH tillåter inte sina barn att göra blodtransfusioner på sjukhusen. För de tror att de blir besmittade av de onda om de gör det.

    SvaraRadera
  3. är jag jehovas vittnen?

    SvaraRadera