Etiketter

onsdag 7 juni 2017

Sorry – Justin Bieber
Chandelier – Sia


                                                                            Sorry 

Låtens namn: Sorry
Artist: Justin Bieber
Gengre:  Dancehall-pop och tropical house
Varför den tillhör de genrerna: Pop är en förkortning på populär musik. Eftersom Sorry var och är med på många topplistor räknas den definitivt med i den genren. Tropical house är en genre som växt fram under år 2013 och 2014. Skaparen av genren brukar man oftast säga är Kygo. Eftersom Kygos låtar har funnits på många topplistor under år 2015 och 2014 blev de åren väldigt framgångsrika för tropical house genren. Om man lyssnar på Kygos låtar, t.ex. Firestone kan man hitta en likhet mellan låten och sorry. Justin Biebers låt sorry har ett väldigt speciellt ljud. Man kan inte riktigt säga vilket instrument han använder bara genom att lyssna på den. Instrumenten är ganska ovanliga och tropiska, vilket är typiskt för genren tropical house. Dessa tropiska instrument är dock i detta fall ekektroniska. Han sjunger ganska mycket men stor del av låten är instrumental. Hans röst är inte mixad eller omgjord på något sätt.
Hur låten är uppbyggd: Denna låt börjar med ett intro, sedan kommer versen. Efter det kommer en brygga. En brygga lägger man oftast in i låtar för att bygga upp stämningen till refrängen. Efter bryggan kommer i detta fall en vers till. Efter den versen kommer bryggan igen, och denna gång med en refräng. Sedan upprepar den denna process igen och efter det är låten slut.
Låtens budskap: Jag tror att vad Justin Bieber ville få fram när han skrev den här låten var helt enkelt att han är ledsen för hans beteende den senaste tiden. Justin har både tagit droger och spenderat tid i fängelse vilket har gjort fans upprörda. Han bad om ursäkt för allt genom låten.
Låter instrumenten olika beroende på vilken genre? Eftersom Sorry är datagjort (elektronisk) kan man leka mer med instrumenten än man kan annars. Man kan få ett trumsett att låta helt annorlunda och förvandla en enkel pianoton. I denna genre låter alltså instrumenten annorlunda.
5 saker att veta om Justin: Han är en av världens kändaste artister men en stor skara tjejer efter sig. Alla hans låtar kan klassas in i popgenren. Han har på senaste tiden haft problem med bland annat droger men är på bättringsvägen. Han är född och uppvuxen i Canada. Han har varit modell för Calvin Klein


                                                  Chandelier

Låtens namn: Chandelier
Artist: Sia
Genre: electropop, elektroniskt
Varför den tillhör de genrerna: Elekronisk och elektropopmusik är genrer där man sätter elektroniska instrument i fokus. Många av ljuden i låten är datorgjorda och man kan inte riktigt säga vilka instrument den innehåller, vilket är vanligt för den genren. Elektronisk musik kan skilja sig. Vissa väljer instrument som skapar sitt ljud genom elektroniska hjälpmedel medan andra skapar ljud helt med elektronik. Det är svårt att säga vilka instrument Sia har använt eftersom ljuden i låten låter väldigt udda, vilket är vanligt för låtar i den genren. Jag tycker det är ganska svårt att säga hur Sia har skapat denna låt men jag skulle gissa att hon hållit en balans mellan vanliga instrument och elektroniska.
Hur låten är uppbygd: Den här låten börjar med en vers. Sedan kommer en brygga. Efter bryggan kommer en refräng och ett speciellt stycke mellan refrängen och andra versen. Jag vet inte vad det kallas på svenska men på engelska heter det post-chorus. Efter versen kommer bryggan, refrengen och outrot. Sedan är låten slut.
Vad har låten för budskap: Det här är låt med väldigt mäktig text, jag tycker nästan varje mening symboliserar olika känslor och händelser. Jag kan inte hitta något budskap i låten jag tror hon istället berättar om en händelse. Jag tror hon berättar om en person som har varit med om mycket smärta. Denna person väljer att dricka alkohol eller ta någon slags av droger för att döva smärtan. Även fast han eller hon är påverkad vet den att när denna alkohol eller dessa droger går ur kroppen kommer smärtan tillbaka. Sia sjunger ”i´m gonna live like tomorrow doesn´t exist” jag tror det är därför den här personen väljer att leva medan drogerna eller alkoholen fortfarande verkar. Varför jag tror personen på något sätt är påverkad är eftersom i låten sjungs upprepande gånger ”123 123 drink” och orsaken till att jag tror personen har varit med om smärta är eftersom Sia sjunger ”i´m holding on for dear life” och ”here comes the shame
Låter instrumenten olika beroende på vilken genre? Som jag skrev tidigare går det att ändra ljudet på olika instrument om man använder sig av elektroniska hjälpmedel. Mellan olika genrer kan t.ex. en gitarr låta helt olika. Allt beror på hur stort fokus instrumentet får och vilka toner den spelar.
5 saker att veta om Sia: Hennes låtar fastnar lätt på hjärnan. Hon gillar inte att visa hennes ansikte, men gör det ibland. Hennes musikvideor är ofta udda och lämnar mycket till tittarens fantasi. Hon är en Australisk popsångare och har skrivit många kända låter, även hennes egna.

Likheter och skillnader

Jag tycker dessa låtar ändå liknar varandra lite. Båda är elektroniskt gjorda vilket man kan höra om man lyssnar på båda låtarna. En skillnad är att Sia sjunger genom nästan hela låten. Justin sjunger bara verserna och bryggan, refrängen är instrumental. Kollar man på texten tycker jag det finns stor skillnad. Sias text känns mer betydelsefull och jag får känslan av att hon har tänkt igenom varje mening hon sjunger i låten. Jag älskar meningen ”i´m gonna swing from a chandelier” och ”i´m gonna fly like a bird through the sky, feel my tears as they dry” jämför man med Justin Biebers meningar ”is it too late now to say sorry? Cause i´m missing more than just your body” tycker jag inte han har så mycket att komma med. Justins låt har ett intro, vilket inte Sias låt har. Bådas låtar har vers, refräng och brygga. Om man kollar på musikvideorna till låtarna har båda dansare med och syns inte själva i videon. Fast i Sias musikvideo dansar en tolvårig tjej vid namn Maddie. I justins musikvideo är det en grupp tjejer som dansar. Justins musikvideo känns glad med mycket starka färger. Medan Sias känns mer nedstämd med färger i gråskalor. Fast man blir ändå inte ledsen när man kollar på den, kanske lite känslosam. I sias låt tar hon många höga noter och använder hennes rösts fulla potential. Justin håller nästan en och samma ton genom hela låten. Båda är väldigt melodiska och ljuden upprepar sig. Både Sia och Justin har skrivit sina låtar själv, skillnaden är att Sia skrev den nästan helt själv medan Justin fick hjälp. Båda låtarna startar på ett speciellt sätt, i bryggar kommer en instrumental höjning, vilket blir ännu högre i refrängen.
Varför jag valde dessa låtar: Chandelier valde jag eftersom jag tycker det är en väldigt bra låt med en fin och mäktig text. Jag gillar melodin och hennes sätt att använda hennes röst på. Jag har lyssnat på den länge.
Sorry valde jag eftersom det för stunden var en av mina favoritlåtar. Jag ville dyka djupare i Justins texter och studera låten. om sanningen ska fram hade han även då för inte så länge sedan varit modell för Calvin Klein.
Jag trodde och tycker fortfarande att dessa låtar var lite svåra att hitta fakta och lyssna på med en kritisk hörsel. De var elektroniskt gjorde vilka gjorde det ännu svårare. men jag ville ha en utmaning, vilket jag tyckte jag fick.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar