Etiketter

onsdag 7 juni 2017

Blodig vardag

Mat. Överlevnadsresurs, livskvalitet och mord. En fråga jag vill öppna med att ställa är hur orden livskvalitet och mord kan ingå i samma mening.
Följdfråga på detta: hur kan det faktum inte få starkare reaktioner än ett fåtal höjda ögonbryn.
Människan är arten på planeten jorden med överlägset mest utvecklad hjärna. Du som läsare har alltså ett nog utvecklat sinne för att själv dra egna slutsatser, första och kommunicera med andra likartade individer och kategorisera olika beteende och saker i din omgivning.
Därför vill jag personligen ifrågasätta hur du som individ gör valet att bemöta och stötta mord, varje dag.
För att förtydliga är innehållet i denna krönika mina tankar, mitt perspektiv och förbryllande fakta om köttindustrin. Jag vill till dig som läsare ställa frågor som förhoppningsvis får dig att ifrågasätta din vardag och dina värderingar. Jag uppmanar inte dig som läsare att ändra dina vanor, utan vill ge dig information och förhoppningsvis ett annorlunda perspektiv.
Varje år slaktas 450 miljarder djur. Detta motsvarar lite mer än 1,2 miljarder djur per dag. Väldigt stor andel av dessa djur dör efter en allt för kort livstid, jämfört med deras egentliga medellivslängd. Majoriteten av dessa djur har levt och dött i misär.
Hur kan vi inte reagera på detta? 1,2 miljarder mord varje dag och vi gör ingenting för att sätta ett stopp för det. Hade vi mördat människor i samma takt hade vi utplånad hela människosläktet på endast sju dagar.
En sak som gör mig irriterad är hur en alltid hittar på olika ursäkter för att med gott samvete fortsätta sina köttätande vanor. Den ursäkt jag oftast hör i min vardag är: ”i Sverige är vi snälla mot djuren, vi behandlar dem bra”
Om du som läsare följer eller gömmer dina vanor bakom denna ursäkt vill jag ge dig lite insikt i hur ”bra” djuren i Sverige blir behandlade.
Ett hönshus brukar ofta innefatta endast en tupp och X antal hönor, då det bara är honorna som kan värpa ägg. Till min förvåning tror därför väldigt många att kycklingarna som kommer ifrån äggen har en majoritet av honor. Men det föds ungefär lika många honor som hanar. Då hanarna inte fyller något syfte hos farmen tar man bort dem.
På dessa farmar får de nykläckta kycklingarna åka fram på ett rullande band. Bredvid bandet står anställda som sorterar och plockar bort hanarna från bandet. De hamnar i en fyrkantig kartong liknande en flyttkartong. De blir packade extremt tätt i flera lager. För att sedan bli gasade till döds. Låter det bekant? Om inte behöver jag nog inte skriva mer än Auschwitz Birkenau för att de flesta ska se en koppling.
Hur kan vi se på vad som hände i koncentrationslägret som en av historiens mest brutala händelser. Men blunda för det faktum att de sker mitt framför ögonen på oss.
En annan ursäkt jag ofta brukar höra angående ämnet är ”människan har ätit kött i flera 100 år”
Absolut, faktamässigt har du rätt. Men människan har också använt sin hand som toalettpapper i flera 100 år. Så är det traditioner du värnar om föreslår jag att du omstrukturerar ditt argument.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur vi kan behandla mördare och våldtäcksmän bättre än de mest oskyldiga varelserna på denna planet. Som är här MED OSS inte för oss.
Personligen hoppas jag du tänker lite längre innan du hugger in i köttbiten som serveras till middag.

Det minsta du kan göra är att prata för dem som inte kan prata själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar