Etiketter

onsdag 7 juni 2017

        Mitt återbruksarbete

Jag valde att återbruka ett par skedar. Vi hade inte så mycket att återbruka hemma så jag fick använda vad hade. Jag hade några små idéer på vad jag kunde göra men de var bara små arbeten som man gjorde klart på en lektion. Vad jag sökte efter var ett arbete som tog lite längre tid och var lite utanför mitt område.
Jag såg en bild på internet där de hade plattat ut skedarna helt och hållet. De hade ristat in T.EX basilika på den delen av skeden som ursprungligen var rund och stuckit ner den i en blomkruka. Då fick jag idén att göra krokar av skedarna. Bilden jag fick i huvudet var en träbit med fyra skedar på en rad. Jag gjorde en skiss och en ritning och sen kunde jag börja jobba.
Jag började med att platta till de runda i skeden med en råhudsklubba. Men de gick väldigt långsamt att få skedarna bara lite plattare så då bytte jag till en kopparhammare. Men de gick inte heller så bra så till sist fick jag ta släggan. Då gick de väldigt snabbt att få skedarna platta men de blev märken efter slagen så då försökte jag banka in ett mönster i skeden. Men jag kunde inte slå nog hårt för att de skulle bli ett mönster så jag slutade efter ett tag och lämnade skedarna med lite märken på. Efter de så böjde jag alla skedar. De var väldigt lätta att böja så jag böjde alla för hand. I mitten av skeden så stod de en liten text och några siffror som jag använde som riktmärke så alla skedar var böjda vid samma ställe. Jag fixade en sked till så jag hade fem stycken för jag hade kommit på en ny design jag ville ha, tre skedar på övre raden och två på nedre.
Nu var de dags att fixa träbiten. Eftersom jag kom på en ny design så behövde jag också en ny ritning. Jag mätte hur stor jag ville ha träbiten och sågade ut en perfekt bit. Efter de så hyvlade och sandpapprade jag biten. De tog ett tag att få plankan exakt rak när jag hyvlade men tillslut lyckades jag. Sen så oljade jag in plankan och medan jag väntade på att den skulle torka så borrade jag hål i skedarna.

 För att borren inte skulle åka runt överallt när jag skulle borra så tog tag en körnare och slog ett slag med en hammare på varje ställe där jag skulle borra. Sen så borrade jag hål i varje sked och filade ner kanten som skapade av borrningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar